Kjøpesenteret Bruuns galleri i Århus har et fruktbart samspill med resten av bysentrum. Ved hjelp av en gjennomtenkt plan og tydelige krav har Århus klart å utvikle ett bysentrum og en byakse som er tett, attraktiv og bærekraftig.
Niels-Peter Mohr, avdelingsarkitekt i Århus kommune var på Drammenskonferansen og ga oss et innblikk i hvordan de har taklet byens vekst de siste tiårene. Attraktivitet i begge ender av handlegaten Strøget var en målsetting da etableringen av kjøpesenteret Bruuns galleri ble etablert. Senteret ble bygget i tilknytning til togstasjonen og bussterminalen i Århus, Hovedbanegården, som ligger i den sydlige enden av Strøget. I den andre enden finner vi et annet attraktivt område, Latinerkvarteret, Århus´ eldste og kulturhistoriske bydel. Et attraktivt og levende område med caféer, småbutikker og preg av kunst og kultur.
I byens handlingsplan er styrking av sentrum en sentral del. For å oppnå dette har de lagt opp til en sterk regulering av området. I kommuneplanen er det kvoter for varehandel i sentrum. Der skal det være fortetting og konsentrasjon. LIkeve settes det kvalitetsmessige krav til nyetableringene. Bruuns galleri er pålagt å være åpen døgnet rundt. Man kan gå gjennom senteret som man gjør i en bygate. Det skal ikke være en festning men være like åpent som gatene. Det skal være hyggelig å være der selv om man ikke bruker penger.
Positive konsekvenser
– Resultatene har vært overraskende bra, sier Mohr. Samspillet i aksen Latinerkvarteret – Strøget – Bruuns galleri gir et pulserende liv i city. Det har blitt økt byliv i områdene rundt senteret. Etablering av nisjebutikker og restauranter i dette området. Med både høy kvalitet og høy omsetning.
I tillegg har transportsituasjonen utviklet seg i ønsket retning. Trafikken av handlende til og fra Bruuns galleri fordeler seg slik:
Buss: 40%
Til fots: 25%
Sykkel: 13%
Bil: 12%
Tog: 8%
Den strenge reguleringen har foregått i samarbeid med nærings- og kulturlivet. Slik har de taklet en brutto tilvekst på 2-4% innbyggere per år uten at dette har gått på bekostning av sentrumshandel og transportsystemene.
Se presentasjonen til Niels-Peter Mohr her: